۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۲
کد خبر: ۵۶۶۰۹۲
آیت الله مصباح یزدی:

دنیا ابزاری برای رسیدن انسان به آ‌خرت است | دلبستگی به دنیا انسان را غافل می کند

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که دلبستن به دنیا انسان را از آخرت و قیامت غافل می کند، گفت: دنیا مقصدنیست بلکه راه و ابزاری برای رسیدن به ‌آخرت است.
درس اخلاق آيت الله مصباح يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) جمعه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد، با بیان این که انسان باید با انجام کارهای مفید جلوی خسران در زندگی را بگیرد، گفت: ممکن است که کاری فی حد نفسه اشکالی نداشته باشد اما نسبت به کار دیگری مرجوح است.

وی افزود:  برخی از وجوه دنیا طلبی گناه، برخی وجوه مرجوح و برخی دیگر نیز تابع شرایط مختلف ثانویه است، دسته ای از آیات با لحن مقایسه بین دنیا و آخرت صحبت و بر بی اهمیتی دنیا نسبت به آخرت تأکید می کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که بین دنیا و آخرت در طرفی سعادت بی نهایت و در طرف دیگر عمر بسیار محدود است، اظهار داشت: دسته دیگری از آیات نسبت به دلدادگان دنیا بسیار سخت گیری می کند چرا که این دلدادگی سبب ترک تکلیف واجب آن ها شده است.

وی ادامه داد: مصداق بین این موضوع در قرآن، جهاد است که وقتی دستور داده شد بسیاری از مسلمانان بهانه آوردند، قرآن می فرماید علت تعلل در انجام جهاد تعلق به دنیا است که اگر انسان می خواهد مبتلا نشود نباید اجازه دهد که محبت دنیا در وجود او ریشه دوانی کند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که بر اساس فرموده قرآن انسان دنبال منافع است، ابراز داشت: قرآن می فرماید اگر انسان دنبال منافع و غنائم است چرا دنبال منافع عالی که نزد خداوند وجود دارد نمی روند؟

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به سیاست ها و فرهنگ های نادرست حاکم بر مسائل جمعیتی عنوان کرد: خارجی ها با تبلیغات خود مردم را در دام می اندازند چرا که القا می کنند وجود فرزند کمتر سبب زندگی بهتر می شود در حالی که سابقا به فرزندان زیاد افتخار می شد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: دسته ای از آیات قرآن کریم به انسان هشدار می دهد که فریب دنیا را نخورد و در آیاتی صریحا حیات دنیوی را لهو و لعب ذکر می کند، دلبستن به دنیا انسان را از آخرت و قیامت غافل می کند، اگر آخرت به عنوان اصل انتخاب شود دنیا می تواند ابزاری برای رسیدن به آن باشد، دنیا مقصدنیست بلکه راه و ابزار است که باید استفاده شود تا انسان به نتایج مطلوب برسد./1323/

ارسال نظرات